søndag 5. januar 2014

2013

Ingen frekk nyttårskavalkade fra min kant, men ganske enkelt et lite tips fra året som gikk. Jeg har gjennom hele 2013 tatt et bilde av mine yndige små hver uke- noe vi har omtalt som "ukesbilde". Konseptet Et bilde per unge per uke, har jeg plukket opp fra blogglandia, men husker dessverre ikke hvilken blogg som bør krediteres for ideen. Men jeg takker likevel...

En enkel oppgave skulle en tro, å ta et bilde av ungene en gang i uken, men det har ikke vært få søndagsettermiddager hvor ungene har  minnet meg på å ta ukesbildet... Men det er nettopp noe av det jeg har likt med ukesbildeprosjektet 2013; at jeg har blitt mer bevisst på å avbilde hverdagssituasjoner. Kamera er alltid med på bursdager, høytider og ferier, men det er ikke like ofte at sløving i sofa blir foreviget. Men nå har jeg maange slike bilder...

En stund følte jeg derfor også at det var en ganske kjedelig og intetsigende oppgave jeg hadde gitt meg selv, men nå når jeg har sett igjennom bildene ble jeg positivt overrasket. De utvalgte bildene settes nå i album, og jeg har fått en positiv påminner om hvor mange fine dager vi har hatt sammen i året som har gått- og hvor mye vi faktisk har gjort sammen. Det var bilder av fisketur, søndagstur, middagslaging, utkledning, dansing, dataspilling, lesing, biltur, baking, sløving, leking med hund og katt, konserter, utstillinger, rydding, krangling, fint vær, stygt vær, ute, inne, oppe og nede.... Det var som å se en egen nyttårskavalkade- i stedet for NRK sin- og jeg ble beint ut takknemlig for året som har vært!! Og takknemlighet er vel aldri feil?

Derfor kjører jeg et år til med dette prosjektet- og i ren iver over hvor vellykket prosjektet har vært for oss, deler jeg nå ideen videre. Knips i vei folkens! (Noe jeg i grunn mistenker at de fleste bloggere allerede gjør... men pytt, pytt- jeg slenger likevel ut oppfordringen!)






Avslutter på inkonsekvent vis med bilder totalt blottet for barn, og ikke helt i tråd med innleggets hovedbudskap; Husk å ta bilder av ungene deres!

(Herre- er det virkelig mitt hovedbudskap for 2014!!? Som om det var en tragisk mangel for den oppvoksende generasjonen- at de ikke avbildes nok? Med det syke antallet selfies som publiseres og den massive eksponeringen av avkom og familielykke som finner sted på sosiale medier, burde faktisk noen ta til orde for å få en slutt på estetiseringen og avbildningen av det private rom.... Men det får bli en kampsak for neste år- akkurat nå føler jeg meg så merkelig avbalansert og vellykket; En følelse jeg faen ikke gir fra meg for noen prinsippers skyld!!)

Alt godt for 2014 til deg som kikker innom!

3 kommentarer:

Randi sa...

Flott innlegg! Jeg har også tenkt å begynne med dette. Etter at jeg begynte å blogge har jeg tatt maaange bilder, men ikke så mange av Eskil... :-/ Har jo såklart mange bilder av han på mobilen, men savner å ha fine bilder tatt med kamera! Godt nytt år! :D

KKvinneblogger sa...

Jeg har en del slike hverdagsbilder fra ungene var små, og det er morsomt å se på. Nå får jeg kalender med bilder av barnebarna fra hver måned. Det er jo koselig. Det viktigste er at vi SER hverandre og tar vare på hverandre både hverdag og ferier. Godt 2014 til deg! :)

teighez sa...

look at this web-site j6a02d0l56 replica louis vuitton bag replica bags philippines wholesale replica bags in delhi site here b2l07a8v50 replica bags in china see b7q29y8e29 designer replica luggage best replica ysl bags