onsdag 27. februar 2013

Månedens faktapille: Turritopsis nutricula


Månedens faktapille er liten, som en riktig pille bør være, selv om navnet muligens utgjør en munnfull; Turritopsis nutricula. Bæreren av navnet er ikke stort større enn en ert, hvilket vil si omtrent 4.5 mm, men rommer likefullt et fantastisk og unikt mirakel. Turritopsis nutricula kan vokse seg yngre! Og yngre. Til den i praksis kan begynne på nytt. I klartekst snakker vi her om en skapning som har muligheten til å oppnå evig liv!




Evig liv!! På ekte!

Denne udødelige maneten kan nemlig vokse fra polyp til voksent individ, og så, selv etter å ha reprodusert seg, kan den reversere til polypstadiet igjen. Det er det ingen andre organismer som kan. Ingen i heile vide verden, folkens!* Og dette kan den potensielt drive med til evig tid. Cellene forandrer seg og blir til ny celler, og life goes on...

Ikke bare har den evig liv, neida, vakker skal den være også!! Som den fineste lampeskjern..


Jeg er fascinert- og på nippet til å lese hele forskningsartikkelen om den lille krabaten som så uanstrengt lurer døden. Men med tanke på at jeg dessverre har begrenset tid til rådighet på denne fantastiske planeten, føler jeg at min knappe tidsressurs må brukes på mer fornuftig vis, slik som en bloggerunde etter uker med avhold....


Bilde hentet fra Nerdy but good at it, som også har en fin betraktning om potensiell
bruk av Turritopsis nutricula som et trylleformular...

* Regner selvsagt med med at flere arter vil bli oppdaget nå som Blogglandia er informert og satt på saken...

6 kommentarer:

Lise B sa...

Takk for pillen, den gjorde godt. Den minner meg om en Donaldhistorie. Donald lyktes etter mye strev å finne ungdomskilden. Han holdt selvfølgelig ikke måten, og det endte som det måtte,han havnet nesten inne i egget igjen. Vel, han lot som da....http://www.donald.no/default.aspx?section=artikkel&id=28449

KKvinneblogger sa...

Fantastiske skapninger! :)
Elsker leksikon, tung informasjon, sånt som går nesten over hodet på meg. Vi trenger noe å strekke oss etter!
Takk! :)

Billa Blå sa...

Ah... Alt som er godt å vite! Ein berre visste det ikkje før ein fekk vite det! Eg gler meg allereie til neste dosering.

Anonym sa...

åhhh, din bloggestjerne!!!
Du er så flink og så luuuur! Pokker ta deg! Nå fikk jeg også lyst til å blogge! og det har jeg ikke tid til!
Du har til mandag å finne ut hvem jeg er, ....eller var det onsdag? he he...
: )

fise sa...

more information dolabuy hermes useful content bags replica gucci use this link replica wallets

mcthate sa...

a fantastic read c6s80o5b32 best replica bags replica bags pakistan best replica bags online 2018 replica hermes u3z62g3r09 replica bags sydney replica bags in london view f5v47n9a15 7a replica bags philippines