onsdag 24. november 2010

Bilder sier mer enn tusen ord... Tusen stygge, slemme ord!

Her skulle det nå kommet en rekke bilder fra Budapest som, akkompagnert av undertegnedes konsise, kunnskapsrike og underfundige kommentarer, ville fanget byens atmosfære og sjel på ledig og elegant vis.

Bildeserien ville selvsagt gitt leseren et nytt og friskt innblikk i denne europeiske storbyen, men viktigere enn det, den ville mest sannsynlig også revolusjonert fotografiets rolle og stilling i det postmoderne samfunn. Muligens ville denne bildeserien vært startskuddet for en ny æra for fotokunsten- og endelig gitt denne kunstformen det publikum og den omtalen den fortjener. Potensialet har alltid vært tilstede, i selve teknologien, men her ville endelig fotografiets egen livsdrøm blitt fullbyrdet!

Med en slik kunstskatt i bagasjen var jeg forståelig nok både spent og utålmodig da jeg kom hjem med det utladete fotoapparatet og det fulle minnekortet mitt. Jeg hev meg over mac´en og begynte å overføre bildene straks. Først ble jeg litt overrasket over de små bildene som føk over skjermen- de så liksom ikke så revolusjonerende ut som jeg ventet. Men selvsagt- stor kunst må nytes i sitt rette format. Ikke sant? Da overføringen var fullført og jeg endelig kunne ta bildene mine i nærmere ettersyn ble jeg, mildt sagt, veldig overrasket. Hvor var det blitt av alle de fantastiske stemningsbildene jeg fanget gjennom linsen? Hvor var de inspirerende nærbildene og de nøye utvalgte utsnittene av skyggespill på brostein og det romantisk lysskjæret fra gatelykter i Art Nouveau stil? Hva hadde skjedd med de utsøkte bildene av de mest delikate kaker og desserter, de bildene som kunne tirret selv de mest bereiste smakssanser fra forstanden? Hva hadde skjedd med de mange historiske øyeblikk som jeg magisk hadde fryst i tid? Rett og slett- hvor var alt blikk-snopet mitt blitt av?

SKUFFET!!



                                     - Misforstått kunstner henger med hodet.



Jeg må bare innse det;  Jeg er ingen fotokunstner. Men jeg føler meg veldig ofte som nettopp det når jeg tar bilder. Jeg storkoser meg med å ta bilder. Jeg har tatt bilder i hytt og pine, mens min noe utålmodige reisevenn har ventet. Og ventet. Med et litt overbærende ansiktsuttrykk og en noe oppgitt holdning. Bare vent, har jeg da tenkt, når du får se disse bildene vil du bli helt og holdent månebedotten. Og når jeg skal ha min første visning er det ikke sikkert det er verken kanapeer eller champagne igjen til deg... Og da kan du angre, da!! 


Men, for å fokusere på hovedsaken her, jeg har hatt en fantastisk tur til Budapest sammen med Eplekjekk. Vi har storkost oss. Og snart, når skuffelsen over bildene mine har lagt seg, kommer det kanskje en liten bildeserie her på bloggen likevel...  Man trenger ikke revolusjonere fotokunsten for å formidle litt reiseglede, vel?

8 kommentarer:

Pafrika Og Belkini sa...

Du er hjeeeeemme igjen! Hurra! Jeg holder på å selvantenne av all klagingen og sytingen jeg brenner inne med, det er liksom ingen andre som verdsetter det på samme måte som deg! Medstudentene mine kvepper bare jeg hveser et lite "helvete!!!" på pcsalen, og dem har det blitt endel av i det siste. Helvet'ene, altså.

Og ppfft, klart du er fotokunstner! Det du beskriver her er et kjent fenomen nemlig, og jeg tror det må ha noe med tidforskjellen å gjøre. Minnebrikker er veldig følsom for tidsforskjeller, en skulle ikke tro at Danmark, for eksempel, er langt nok borte til at det skulle være et problem, men det er det faktisk. Det viser bildene mine fra forrige sommer til fulle. Okke som, jeg gleder meg til å se bilder fra fine Budapest! Og til å komme på besøk!!

(eddas) sa...

Huff da det var jo leit...men en har gode minner...
ha en koos kveld
eddaKlemmer

Shy sa...

Hehe! Kom an med bilda du har!!

Fossestua sa...

Hihi, sorry men jeg må bare le :) Du skriver godt, men jeg skjønner du er skuffet. Om ikke bildene blir de aller beste, så er ihvertfall minnenen festet på "rull" uansett :)
Behold gleden over å fotografere. Om du ønsker å ta det et skritt videre, så kan du jo melde deg på et fotokurs? Det har jeg tenkt på lenge at jeg skal....om så bare for å lære meg alle funksjonene på kameraet, hihi :)
Koselig at du har blitt med på giveawayen min. Tvi tvi :)
Klem fra Lise

Mims sa...

Hei, visa bilderna, visa bilderna (svorsk)!
Var du på markedet, eller?

klem :)

Unknown sa...

Hohoho, e vel maaange som kjenne seg igjen i den ja, men uhyre få som klare å skriva det så bra som deg snupps!

Eg har funne ut at bilderedigering med litt ekstra lys og beskjæring kan hjelpa da... ;o)

Vil uhyre gjerna sjå bilder fra turen uanf..sett eg da! Så kom med de ja ;o)

Kjekt å hørra at det var ein vellykka tur, det e jo det viktigaste (tross alt..)

Strålande god natt og sånt :o)

En støvel og en sko sa...

Hi hi, så artig du skriver. Jeg er sikker på at bildene dine er helt ok. GLer meg til å se en gang. God helg.
Klem

Bråkmakergata sa...

hehehe.. Det er kameraet sitt feil! ikke din ;)
Vil jo selfølgelig se reisebildene da! De er sikkert mye bedre enn du tror! Og nå har du senket forventningene så lavt, at nå blir jeg imponert uansett!! ;)