søndag 7. november 2010

Stålkontroll..?

Det er ikke lenge siden jeg lærte å hekle. Det var en meget etterlengtet hendelse, da hekling lenge har vært på min ferdighetsønskeliste. Dette er forøvrig en meget laaang liste! På toppen av den listen er tålmodighet. Se, det er en ferdighet jeg skulle ønske jeg mestret. For; bare dager etter at jeg lærte meg heklekunsten begynte jeg å slite med motivasjonen. Første nybegynnerfeil var at jeg, i det selvsamme sekund jeg følte at jeg var noenlunde stø på luftmasker og staver, valgte å ta fatt på et lappeteppe. Til seng. Selvsagt! Feil nummer to var å stolt og naivt deklamere til Epleblomst om at "nå holder mamma på å lage teppe til deg"! Hun ble på sin side veldig begeistret og ønsket å involverer seg,  og så var vi begge toppinspirerte!! Enn så lenge.. Hun fikk æren av å velge fargene, og satte seg deretter tålmodig ned ved min side og ventet. Og ventet. Og ventet!

Begge var vi veldig uforberedte på den dalende motivasjonene vår. For tenkt; her ble det heklet i dagesvis, men likevel var vi hekleteppe- løse. Skulle ikke innsatsen vår belønnes med et ferdig teppe? Er det mulig? Trodde at siden hekleverk for det meste består av store hull med tråder rundt, altså mest luft, så ville produksjonen gå unna i et forrykende tempo. Men nei, her sitter vi to med bare usle 22 ferdige lapper og det jeg aner kan være en svekket tiltro hos Epleblomst vedrørende mine hekle- og mammaferdigheter. For å bøte på dette prøver jeg (med en kanskje litt skremmede høyfrekvent stemme)  å overbevise jenten om at det vi sitter med slettes ikke er et uferdig teppe, men derimot potensialet til et usedvanlig vakkert skjerf og 8 grytekluter! Jeg overbeviser ingen... Teppe skal, og må, det bli. En gang..

Jada- jeg vet at det er totalt useriøst å sette igang med et heklesengeteppe og tro at jeg skal komme i mål i løpet av en uke. Men det var så gøy de dagene jeg trodde det var mulig! Liker livsløgner godt og sliter med å gi slipp på dem.. Så nå har jeg prøvd å finne en måte å få tilbake troen på at hekling er gøy- og lett. Og plutselig, mens jeg satt i sofaen i går kveld, med heklenålen fremme og klar for å tvinge fram lapp nummer 23,  kom det tilsyne en lyspære over hodet på meg. Blink, blink- lys idé på vei! Jeg kan hekle med ståltråd! Og perler! For da trenger jeg ikke lage mer enn en liten dings om gangen. Og så vakkert som det kommer til å bli!!

Entusiasmen var tilbake- og før tanken var ferdig tenkt, og mens den imaginære lyspæren fortsatt svevde over hodet, var jeg i gang. Godt i gang! Og, vet du, det var rett og slett ingen dum idè viste det seg. For nå har jeg laget noe jeg er fornøyd med. Og noe som jeg kan kalle, uten for mange overtalelser, ferdigstilt. Og jeg synes jo faktisk at dette ble veldig fint:



Så nå sitter jeg å produserer julepynt- øredobb- dingser til den store gullmedaljen. Og koser meg med hekling. Synes de blir finere og finere, og selv om jeg neppe har funnet opp hjulet på nytt så har jeg funnet opp et hjul som funker godt på denne gamle doningen! Fiine hjul med perler:



Og, det aller beste er at jeg nå er klar for å ta fatt på vanlig hekling igjen- for det er ikke bare-bare å hekle med ståltråd...

Ha en fin dag- i følge med gode og fine livsløgner!

15 kommentarer:

Tevanga sa...

Å, gjenkjennelsen skyller innover meg. Jeg har heklet to bestemorrute-babytepper i mitt liv, og det var en kamp. Ettersom jeg har klart å miste det første, er det også en bortkastet kamp, noe som er enda verre. Uff, må riste dette av meg. Men de ståltrådhekleriene dine ble virkelig vellykka! You GO girl!!!

Lykke til med resten av sengeteppet. Går det trått igjen stiller jeg sporenstreks opp med blogg-oppbakking. Lover!

Unknown sa...

Kjenne meg igjen i den optimismen, og den formen for tro på at en faktisk ska klare å ferdigstille sånne store prosjekter i ett jafs... ;o) Kan det hjelpa om eg innrømme at mitt fysste hekla lappeteppe tok ca 15 år, og det andre begynte eg på for ca 5 år si??? Probably not...

Sånne prosjekter e sånne så en tar fram med ujevne mellomrom (i alle fall her i heimen). Men å hekla med ståltråd ser jo umulig ut!!!
Flinke du! Klapp på skulder der altså. Dessuten e det viktig med små prosjekter som gir den ferdigstillelsetilfredstillelsen (puh, blei langt ord ja).

Du sku forresten vore med forrige helg ja, men ser ikkj vekk fra at eg komme igjen, og då burde det blitt lagt inn litt seriøs jentefestdrikking inn i planene syns eg ;o)
Du sku sett meg og Rockefår som satt og fniste og skravla på fredagskvelden. Me syns me var rasande festlige syns eg å huska, men vett ikkje ka den ikkjedrikkande Vilma syns...

Har du fått deg eplepakken da? Eg vil uansett få presisere at der ska IKKJE detaljer gås itte i sømmene altså. Det blei litt hastesak pga dårlig tid, men eg hadde jo tenkt at eg sku laga det te deg, så då så. Prototype, tihi :o)

Det blei ein veldig stil her fra meg, men blei så glad for å sjå at det var "liv" i deg. Ha ei strålande kveld og ny veka, og lykke te med videre hekling!

Dagny sa...

Hahaha dette er grunnen til at min mor får all ære av lappehelkletepper her i huset ;) foreløpig iallfall..
Superkule julepynt- øredobb- dingser da:)
Lykke til videre med teppet :)

Karianne sa...

Herlig :) Kjempe kule de hekleøredobbgreiene da :) Skulle ønske jeg kunne hekle..men det får jeg lære meg senere :) klem

svimelaura sa...

Å jada....det er flere som har begynt på hekleteppe i troen (håpet i allefall) om at det skal være fort gjort... You are not alone, I am here with you!!!

Men de ringene var jo alldeles ikke dumme! Og skikkelig fine var de og, alltid en bonus:)

Så gleder jeg meg til den vakre dagen når det både hos Epla og Svimelaura skal komme et seiersinnlegg om ferdigstilte lappetepper... en vakker dag, indeed!

Pafrika Og Belkini sa...

First thing first: du SKAL få gaven fra Namaste! Når jeg er ferdig med å bruke den først, for den er så fiiin! Neida Namaste, jeg bare tuller, lover! Det har regnet sånn i Bergen, og jeg kjører tross alt scooter, og jeg ville verken stappe den ned i sekkene eller mose den under setet under slike forhold. Men hun skal få den!! Det er bare å komme en tur på LITT TE, lille Eple, så har du den!

Selv er jeg jo nesten invalidisert etter altfor mye hekling. Årsaken til nakkeondet er herved avslørt, etter at jeg prøvde meg på en rar og bulkete tøffel i går, og våkenet med et skrik i dag. Au!

Vel, nok om meg!
NYDELIGE heklegreier du har laget deg, jeg er stum av beundring! Gleder meg til jul, jaffal! Og siden en sikkert bruker litt større muskler ved ståltrådhekling, er det slett ikke umulig at dette vil virke som balsam på den vonde nakken min!
Eller ikke. Men jeg har medisiner, og er villig til å gi det en sjanse!

Uansett, jeg trenger Eplekvalitetstid ganske snart. Og det passer jo som hånd i hanske at du finner sytingen min underholdende, for tro meg, jeg har rikelig å ta av!

Belkini sa...

det var "sykt" fint! hvordan fant du på det??? veldig god ide! mamma får ikke lov til å hekle lenger, for hun har så vondt i skulderen. klem belkini.

Unknown sa...

Nå e eg litt bekymra for at eg og Pafrika har skrudd opp forventningane dine her....

Det e kun ein liten oppmerksomhet altså! ;o)

TONE sa...

det DER kunne ha vært meg ja....jeg eier ikke "tolmod" med strikking og hekkling....Men har veldig lyst til å gjøre det..men etter MANGE netsen startet på...noen litt startet på og noen nesten ferdig...har jeg gitt opp!!! Men jeg liker vel bedre å hekkle med ståltrå jeg også....

korslig blogg du har!!

Legger meg som følger jeg <3

rockefår sa...

Så kult! Rått og søtt på samme tid - for en kreativitet!

Barbros lille atelier sa...

Hi, hi, herlig innlegg! Jeg kjenner til den veldige begynnerentusiasmen som har en tendens til å dale ganske fort:-) En ting er når man faktisk har klart å hekle alle lappene, så skal man montere alle de hersens lappene... Uff, ikke meningen å få motivasjonen til å dale ytterligere.

Heklet pynt i ståltråd var kjempelurt og dekorativt! Og så blir man ferdig i en fei - og det liker vi:-)

Ha en fin dag!

Klem

Unknown sa...

Ja, nå har du et bloggeminne i heimen du og :o)

Når eg kom på at eg hadde det flotta eplestoffet, så måtte eg jo laga nåke te deg i det må veta :o) Passande syns eg ;o)

Håpe du har ei superfin helg!

Karianne sa...

Titt gjerne innom bloggen min :) .....you've been awarded..

Huldra sa...

Tips: Tenk smått, og gjem heller lappene og utvid prosjektet underveis. Det hjelper på arbeidslysten og gløden. ;)
Stilige stålkontrollprosjekter! Dette må jo ha vært tidkrevende og tøft for fingrene, men dæven så flotte. :)

Tusen takk for supre kommentarer inne hos meg. Blir jo så utrolig glad for sånne skrevne smil. :)

Stor klem fra Huldra

Brigg sa...

neimen så fantastisk lurt! hekling med ståltråd! To ting jeg digger. Lurt altså! fikk lyst å prøve selv. flinke deg!