fredag 26. november 2010

Budapest, picasa, fotoalbum og hunder

Nå har jeg virkelig lekt meg med Picasa. Eller snarer; Picasa har lekt seg med meg! Jeg har aldri prøvd dette redigeringsprogrammet før (eller noe annet) - og jeg må innrømme at jeg syntes dette var kjempegøyt! Så gøyt at jeg ikke ser noen grenser lenger. Var inne på tanken om å la Picasa lage en montasje av samtlige bilder fra Budapest. En herlig, stor røre. Hurra!!

Hvorfor stoppe der, forresten? Kanskje jeg bare burde la Picasa overta og la programmet lage en fin presentasjon av de siste, tja, la oss si, 10 årene mine!? Jeg lar gjerne og villig maskiner overta mest mulig av oppgavene mine...  Siden digitalkamera kom i hus er det gått stadig nedover med fotoalbum og papirversjoner likevel. Jeg trenger altså hjelp med den oppgaven. Jeg tar ekstremt mange flere bilder nå enn før, men ingen av fotoalbumene våre har bilder i seg som er yngre enn 4 år. Tror jeg.

Det er ikke ofte jeg blar i dem heller, nemlig. Men i går hadde jeg faktisk en liten fotoalbum-mimre-tur sammen med Epleblomst. Hun ville se bilder av hunden jeg hadde før hun ble født. En hund som var veldig viktig for meg (som jo hunder gjerne er for eieren sin...) og som derfor har hatt hovedrollen i ganske så mange historier jeg har fortalt ungene. Så der satt vi altså, vi to, og bladde i et gammelt fotoalbum. Et album som jeg lagde da jeg var bare 14 år. Det var nemlig da jeg endelig, etter år med mas, fikk min egen hund. Min egen, lille, søte Papillon. Som viste seg å være alt annet enn søt... men elskelig som bare det, likevel. For en hundegal tenåring.

Epleblomst synes nok at den lille "sommerfuglhunden" min var myye søtere enn den bastarden (Ops, designhunden, mente jeg..) som vi har skaffet oss nå, sånn rent utseendemessig. Men når jeg forteller røverhistoriene om min gale (og, ja, barnehatende) hund setter hun virkelig stor pris på blandingsen Bella likevel. For Bella´en vår er bare en glad og lykkelig liten sak. Hele tiden!

Nå skriver jeg meg langt ut på viddene her. Bilder. Picasa. Det var det jeg holdt på med. Hm- nå spørs det om jeg fortsatt kommer til å like det programmet, for nå skal jeg prøve å laste inn de gøye montasjene mine... Selv om jeg sier at maskiner gjerne kan ta over mange oppgaver for meg, er det svært sjeldent at de er interessert i det selv. Er nemlig ikke på godfot med teknologien har det vist seg,  men jeg prøver nå å endre på det:




Jepp.  Jeg har vært raus med montasjeviljen her! Picasa må ha storkost seg i mitt samarbeidsvillige og naive selskap. Mengder er ikke nødvendigvis synonymt med best.  (Men ofte er det jo nettopp det... Tenk bare på sjokolade, sko og latter! Mmmm.)

Pytt, pytt- jeg kliner til med resten av kreasjonene mine:


                        -Fabelaktig marked i Budapest. Mat, mat, mat. Viktig, det!






- Dette ble solgt ved en av bodene på julemarkedet. Tørket krydder og frukt tredd på tråd. Fantastiske dufter!! Faktisk så godt at jeg planlegger storproduksjon av disse selv.




Tilslutt kommer noen bilder som er av meget grumset og utydelig kvalitet. Jeg brukte ikke blitz, eller lang tid, men måtte bare ta noen bilder fra denne utrolig koselige cafeén:


Ser nå at når jeg peiser på med X-antall bilder i en montasje så hjelper ikke det særlig på, spesielt når bildene i utgangspunktet er mørke og uklare... Men det var bare et helt fantastisk sted med flotte møbler, retrotapeter og nydelige lamper, samt en helt utrolig samling av gamle leker som var stilt ut over hele lokalet. Flott sted. (Dere får bare ta mitt ord for det). Og øl hadde de jammen og!

Da må jeg sannelig gi meg for kvelden. Jeg har nemlig en liten overlykkelig og ivrig sak som gjerne vil ut på kveldstur, og som er veldig flink til å formidle at det egentlig haster litt nå... Hvor er maskinen som kan påta seg denne jobben?

14 kommentarer:

Unknown sa...

Ska sei maskinen og Picasa har samarbeida godt!
Med litt Epleinnblanding blei jo detta storveis :o)
Skikkelig flott reiseinnlegg blei det. Kjenne igjen mangelen på fotoalbum si eg fekk digitalkamera, skit altså. Det e imidlertid storfint at en kan knipsa i vilden sky og barra sletta mindre vellykka bilder uten ekstra kostnad.

Flire sånn når eg lese hos deg. Du kunne skreve side opp og side ned uten at det blir kjedelig, som Pafrika, så eg forstår sammenhengen der ;o)

Når du har funne maskinen som utføre sistnevnt jobb; let me know. Foreløpig bruke eg guttungen, nåke som i og for seg fungere nokså greit ;o)

Glede sa...

Hei du og takk for hilsen inne hos meg! Ser vi samler på det samme serviset.. Fiiint! :)

Unknown sa...

Du får lera opp ungane litt bedre ja ;o)

Eg ville barra sei at eg redigere oftast selve bildene i Picasa, for det e eg mest vant med, men eg vil faktisk anbefala deg å laste ned PhotoScape :o) Lastes ned gratis feks her:

http://www.photoscape.org/ps/main/index.php

Der fant eg feks den antikkvarianten og det var maaaange forskjellige filter å velga mellom når du går på redigering av bilder.
Kollasjer er og møkje lettare og mærr gøy å lage der syns eg. Du kan velge maaaange forskjellige rammer, forhåndsinntilte kollasjvarianer og legge farge på rammene osv.

God kveld videre snuppa, og ja; du kan verkelig å skriva, og det synes at du like det :o)
E rett og slett glad for at du bestemte deg for å begynna å blogga!
Eg har faktisk ei venninna så vurdere å begynna og :o)

Anita fra hjerterommet sa...

Takk for hilsen inne hos meg. Må jo bare le av disse unga da.. akkurat som om jeg har en rompe som en trampoline hi hi..

Gøy med picasa, masse muligheter der med bl.a. å skrive tekst på bilder, jeg har begynt å lage julekortene mine i det programmet, setter sammen ulike biloder av unger og voksne og skriver julehilsen.

Håper du føler deg tryggere her i blogglandia etterhver så du slipper være spion;))

God helg til deg!

Ellen sa...

Dæven altså.Nå hadde jeg akkurat skrevet en laaaaang kommentar, også klarte jeg å hoppe ut av bloggen før jeg fikk skrevet den der krøkketeksten de skal ha deg til å skrive før du får lov til å legge igjen kommentar.
Men altså.Bra å bli kjent med Picasa!Det var det jeg ville si.Picasa er morsom hun (for jeg mener at det er et kvinnfolk det her) - og spesielt når man lærer henne å kjenne.Synes det ser ut som du har klart den bragden.Når jeg skal lage sånne montasjer så flytter bildene seg i hytt og gevær, uten noen kontroll what so ever.Jaja.
Ha en flott helg!

hege sa...

Less is a bore, synes nå jeg! Synes kollasjene dine er kjempefine;-)

Koser meg når jeg leser bloggen din og har lagt en liten award til deg inne hos meg. Ler godt av det du skriver og synes du er dyktig med ord og vendinger.

Ha en deilig helg!

Shy sa...

Ser man det, ja! Her var det bilder, og Picasa kållasj også :)

Anonym sa...

Hei, takk for kommentar på siden min! :-) Så deilig med et gjensyn med Bergen! Jeg elsker botanisk hage, der har vi vandret utrolig mange ganger (sånn ca tre ganger pr dag med Madonna hunden vår). Bodde i Sydneshaugen 21. Fantastisk bygård med kjempehyggelige naboer. Men plassen ble litt knapp da vi fikk ei lita jente. Men som vi elsker Bergen! Så mye arti du skriver forresten! Jeg skal følge deg har bare litt trøbbel med å få lastet ned et bilde så kanskje det blir uten :-(. Natti natt :-)

LYKKEBO sa...

Kjempe gøy med picasa! Og flotte caollager du har laget:)
God kveld:)

Carina Dale sa...

Jeg synes collagene dine er superinspirerende!

Jeg har forresten en liten give away, som kanskje kan gjøre hverdagen litt mer leken? Se her: http://www.lekenhverdag.com/2010/11/give-away-med-tre-vinnere.html

Rosa sa...

Tusen takk for søt kommentar inne hos meg, du er ikke den eneste som ramler litt innom Blogglandia i arbeidstiden;-)

Synes montasjene ble riktig så bra jeg! Og ikke minst så det ut som du hadde hatt en knall tur!! Sånt trenger man på denne årstiden!

Klem, Rosa

Merete sa...

Hei hei :-)))
Neida, du er hjertelig velkommen å være med på loddtrekningen.
Så hyggelig at du fant min blogg :-)velkommen igjen!

Astrid sa...

Hei :). Så moro med en kommentar på siden min! Artig at du fant min lille anonyme blogg som snart har hatt litt startvansker i et lite år.. ;). Synes det er litt vanskelig dette med blogging jeg. Hvordan være personlig uten å bli privat feks? Og bør man ha et mål med den, eller en fanesak eller hovedtema? Du skriver i allefall knallbra, og ei god penn (eller en racer på tastaturet) følger jeg gjerne videre her i blogglandet. En racer på picasa også. Nice! Jeg har dristet meg til "prøv lykken"-knappen på nevnte program, men nå ser jeg at jeg må undersøke hvordan jeg får til slike ryddige montasjer. Har prøvd, men det har sett ut som om bildene har blitt kasta utover i et stort vas.
God førjulstid til deg! Beste hilsen persilledamen

Huldra sa...

Velkommen inn i "Picasa er vår venn"- klubben. :) Jovisst er det moro! Dessuten fungerer faktisk de litt mørkere og litt diffuse bildene litt bedre i en collage enn i stort format. Bruker den teknikken selv jeg. ;)
Herlige bilder, så fortsett å vise! :)

Moro å høre du også har hatt en miniatyrhund, og endt opp med eh.. designerhund av større størrelse. Barnevennlig, menneskevennlig, og stort sett vennlig altså. Søster`n og jeg hadde hver vår Chihuahua en tid, og rasen ligner jo litt på sommerfuglen din. Kan trygt si jeg var glad i hunden, men det blir nok aldri en miniatyr igjen. Ble liksom litt rart da hunden satte seg på stumpen da jeg gikk tur med den, og jeg ikke kjente jeg dro han bortover etter båndet. Opplevde det en gang faktisk, og oppdaget det kun fordi folk stirret en smule rarere på oss enn ellers. En titt over skulderen, og der satt lille Eddie med kulerunde øyne og ble slept etter meg som strenet videre.. =O