tirsdag 6. mars 2012

Tankestorm

Kort glimt fra dagen min:
Ferdig på jobb, og lett til sinns. Jeg går med lette steg og nyter solen. Den gir riktignok en heller stakkarslig imitasjon av en vårsol, men jeg velger å gi den poeng for å prøve.


Tankene mine dreier seg behagelig nok bare om trivielle og enkle ting. Men så ser jeg noe som endrer på det. En død måke. Og BAM! Tankene mine flyr hit og dit. 


Først blir jeg trist over å se døden.




Så blir jeg glad av tanken på at noen har tatt seg tid til å sørge over denne skapningen, og skrive ordene R.I.P





Men like etter slår tanken meg; Tenk hvis noen har drept denne fuglen! For å lage syk installasjonskunst!?


- og jeg, som den makabre publikummer, står bare her og glor...




Jeg kjenner raskt på de motstridende tankene jeg har omkring det å ta bilder av den døde måken. Og er jeg ikke litt morbid når jeg finner arrangementet litt vakkert?

Nå vet jeg ikke helt hva jeg mener lenger. Men jeg er rimelig sikker på at jeg er uenig med Odd Børretzen; Jeg hater såvisst ikke måker!  

Tvert imot; Jeg skulle gjerne sett denne måken fly høyt - og forholdt meg til dens luftige svev med mitt lufthodes begrensede kapasitet!

15 kommentarer:

Whitebite sa...

jeg vet ikke helt om jeg skal le eller grine..

ok da,skal innrømme at jeg lo akkurat nå.

(og du,slike morbide tanker hr jeg også, bare at mine er dynket av paranoia i tillegg)

Unknown sa...

Vakkert...
La oss la tvilen komme tiltalte til gode tenke eg :o)

gult hus i svingen sa...

Vakkert og makabert på en gang:) Jeg er ikke veldig begeistret for måker, men de må få dø en naturlig død. Vakker installasjon:)

Trine:)

Bird on a wire sa...

Litt makabert, men samtidig litt fint på en måte. Vi får håpe at vedkommende som har tatt seg tid til å lage dette arrangementet ikke er en gærning som ofrer fugler for "kunstinstallasjoner".

Shy sa...

He, he! Eg grin ikkje. Men det var litt rart på ein måte....Men morsomt skrive.
Det er sikkert ein sjølvdaua måse, dei er no ikkje så lette å ta knekken på.
Eg hadde heilt sikkert teke bilde, og blogga, om det eg også :)

Berre Kristin sa...

Tankevekkjande... Min teori er at nokon fann den død ein annan stad, og la den der for at folk som du skulle grubla på kvifor den ligg slik;)

Men for all del, har høyrt om ein som knekk nakken på byduer på gøy, så sjølvsagt (og dessverre!) finst det folk som kan ha gjort det med vilje. Men ein måse er litt vanskelegare å "få tak i" enn duer då.

Linnosaurus sa...

Det der var jo en vakker død måke!
De siste jeg har sett her i Oslo har liggi gnidd utover veien, og når jeg har skjønt hva jeg ser har jeg hasta panisk videre og prøvd å tenke på noe annet.

En intakt død måke er vel verdt et blogginnlegg;)

erleichda sa...

La oss kalle måken Jonathan. Da kan ha fortsatt fly . Høyt. Høyere enn alle andre måker.

Jeg også håper den som skrev RIP mente det...

Malu sa...

Jeg Skvetter også alltid når jeg ser en død fugl på bakken.
Har akkurat sett filmen Tuba Atlantic,
så jeg fikk også noen guffne tanker.

Mie fra Mies Mirakler sa...

Døde fugler er alltid ekkelt, mest fordi de som regel er skvist av en bil når man ser dem :/ -men denne ser jo pen og hel ut, og sammen med den fine rosa skriften ble det litt vakkert *♥*

Lise B sa...

Jeg synes den var vakker jeg, og tror virkelig ikke at noen har tatt livet av den for å lage en installasjon. Måker dør jo, de også, kanskje den hadde influensa? Eller fikk hjerneblødning.Jeg tror veldig lite på utspekulerthet. Veldig få er veldig utspekulerte. Heldigvis. Og i stedet for alt dette maset med Carpe diem, så kan man jo heller : memento mori

Tevanga sa...

Hm, fikk litt motstridende følelser nå. Den er vakker der den ligger, men finere i lufta, flyvende. Men jeg har vanskelig for å like disse skapningene uansett, til det er de litt for bråkete. Ungene mine lurer på om måker er pip-piper eller gakk-gakker, men jeg synes ikke de er noen av delene. Hva er de da? Skrik-skriker?? Det vites ikke, men jeg håper uansett ikke at noen var slem med den før den døde. For det fortjente den ikke.

Tevanga

stjerneglass sa...

Jeg tipper det var en gammel bestefarmåke. Som har flydd over hele verden, hatt ventende smekre måkedamer på lysstolper i enhver havn, spist fersk fisk i en måkealder (5 år? 15 år? Hva vet jeg?) og som sliten, men lykkelig forlot denne verden.

Fragmenter sa...

Hm, må innrømme at jeg syns måker er vakrest døde... Kanskje det er derfor de til stadighet driter på meg:/
Ha ei flott uke:)
Klem

Elin sa...

ja, det værste er at jeg hadde tenkt akkurat det samme..og landet på det siste alternativet.