onsdag 2. februar 2011

Retrostoffer

Før jeg fikk min egen blogg kan det hende at jeg tidvis oppførte meg litt nedlatende ovenfor blogging og Blogglandia... Jeg husker vagt at jeg lo en smule arrogant av Pafrika da hun minnet meg på at jeg måtte være på utikk etter retrostoffer. Jeg hadde nevnt for henne at jeg skulle på loppemarked, og det var da hun presiserte at eventuelle retrostoff måtte tas med hjem. Jeg mener at mitt svar til hennes oppfordring lød noe slikt som: "Ta det med ro! Jeg vet at i din verden er retrostoffer som hard valuta å regne, på lik linje med sigaretter i amerikanske fengsler... Jeg skal ta med meg de stoff-fliker som krysser min sti, og dem skal du få." Kanskje jeg avsluttet den setningen med å himle litt oppgitt med øynene, men det er ikke godt å si. For det føles nemlig så veldig, veldig lenge siden nå... 


Hadde jeg fått tak i en flik av dånestoff nå, så hadde det nok neppe blitt overlevert til Pafrika. Det hadde mer trolig oppstått scener lik de man finner i Ringenes Herre, der Gollum kjæler med Saurons magiske ring: Eple som klapper på retrostoff, mens hun mumler "my precious, my precious", er ikke et uvanlig syn her i hjemmet. 


Er det rart man blir betatt? Det er jo sååå fint!


I dag har jeg satt av store deler av dagen til min dyrebare samling av retrostoffer. Ikke bare for å nyte synet av dem, men også for å få orden i sysakene. I det siste har det nemlig vært et salig rot i systemet mitt, og det var virkelig på tide å få orden i hyllene. Jeg er nok ikke alene om å like tellekanter og fargekoordinering av retrostoffer. Og for en forskjell opprydningen min medførte, bare se på disse før - og etterbildene:


Før: Det er så jeg nesten rødmer over at jeg har levd med
et slikt kaos..

Men se nå!! En samling å være stolt over!!

Det har tatt store deler av dagen min å få det hele på plass, men det var det sannelig vel verdt! Nå har jeg endelig full oversikt over hvilke stoffer som befinner seg hvor- og det vil gjøre hverdagen min adskillig enklerer..

De beste ønsker om en enklere hverdag til dere alle!

PS! Klarte jeg å skjule misunnelsen min nå, på de av dere som har hyller på hyller med deilige retrostoffer?

28 kommentarer:

Shy sa...

Hehehe! Du har hatt det travelt. Jammen godt du fekk tid å blogge om det :))

gult hus i svingen sa...

ha, ha, ha, ha, jeg ler med deg:) Skjønner du er sliten etter denne jobben, men verdt det, er det ikke? Et herlig syn, Eple, skikkelige dånestoffer disse:) Du har jo plass til flere stoffer også, vettu... Og det er vel det beste:)

Klem fra Trine:)

Unknown sa...

Phuh, at du har fått tid te aent i dag, e meg komplett uforståelig!

Må sei eg like særdelses godt det rød/rosa, men og det blåe. Lyst te å bytta litt kanskje? Eg kunne sendt deg forskjellig småstykker, så kan du plutselig lage ditt eget lappeteppe elle nåke? ;o)

Ellen sa...

Hehehe, dånestoffer til Gollum det der ja.Pass deg for Pafrika nå da, hun har vel Gollumtendenser hun som alle oss andre.Gjelder å se i bakspeilet nå.Heldigvis har du ikke så mye å passe på da!Aldri så gæli at det ikke er godt for noe, som mormor brukte å si.

Barbros lille atelier sa...

Ha, ha, jammen har du vært driftig! Retrostoffsamlingen min er omtrent på størrelsen med din ser jeg, men her er det kvalitet som gjelder - ikke kvantitet:-) Innrømmer at jeg er dritmisunnelig på alle disse bloggedamene som har hyller på hyller med dånestoffer...

Lille w sa...

En imponerende samling Eple! Og jeg skjønner du skammer deg for kaoset du levde meg tidligere. Ren smerte for øynene! Dog veldig modig å vise en slik side av deg selv!

:)

Pafrika Og Belkini sa...

Ikke hør på Andregasellen, ikke det spor! Jeg kan komme å sitte retrostoffvakt for de fine retrostoffene dine når som helst - kanskje mens eplefamilien drar sørover i sommer? Regner med det er greit jeg tar med symaskinene, hehe. Jadda du, jeg husker godt frekk himling med øynene og lett overbærende tone for ikke så altfor lenge siden, frøken. Det er i det minste godt å se du er kommet på bedre tanker, selv om det betyr enda hardere konkurranse i loppissesongen...
Jammen har du jobbet hardt i dag, jeg synes du sa du hadde en sofadag?! ;) Men nå, nå skal det dextes her i stova, og jeg vil at du skal se deg opp litt, så vi kan snakke om det! Jeg trenger å snakke om Dexter, og nå får jeg jo ikke lov å si et ord! Der har du et prosjekt for morgendagen. Tudeluu!

Randi sa...

Haha!!! ...Jeg tror forresten jeg starter alle mine kommentarer hos deg med akkurat de ordene! Men pytt sann:) Du skriver så bra! Men plutselig skal du se retrostoffbeholdninga di blir mye større, for nå er du i gang. Det er ei evig jakt det her!! Fin kveld til deg! Klem.

Anonym sa...

He he, så morsomt! Jeg scrollet nedover og ventet DEN samlingen, og måtte le her jeg satt - du er bare skjønn! Har også vært lunken til disse retrostoffene, men merker at jeg blir glad når jeg ser de riktige stoffene...spesielt gule, blomstrete stoffer - da gleder hjertet seg. Du får ha en fin dag, og puste godt ut etter gårdagens rydde-strabaser :)

Marit

Bird on a wire sa...

Hahaha, du må da være utslitt etter den rydderunden der! Ser at du har fargekoordinert og greier. Hyllen din ser omtrent ut som min, jeg har aldri funnet et retrostoff jeg liker på loppis. Aldri, sier jeg! Hvem av dere er ALLTID før meg på loppis? Eller er jeg blind?

hege sa...

Så fint og oversiktelig det ble, da! Og du har i det minste tre ganger så mye retrostoff som meg, i alle fall! Alt stoff med retro som prefiks er borte vekk når jeg får somlet meg til å lete. Det kan muligens skyldes at jeg fokuserer så intenst på garn at jeg glemmer alt annet... Men jeg fant da roseduken min, i det minste - trolig fordi ingen andre hadde sett syn på den før meg (som i grunnen er meeeget merkelig).

Så gøy å høre at du har kommet i gang med skjerfet! Gleder meg stort til å se det! (Champagne! Champagne for everyone! til det;-)) Jeg har nettopp fått Smygardskjerfet på pinnene. Måtte gi etter for presset. (Og så hadde de billig garn på Nille...) Og StoreStoresøster har bestilt seg et Ravnkloskjerf etterpå, så da kan jeg like gjerne strikke et Håsblåsskjerf etter det igjen slik at alle husene er representerte. Går litt i surr med alle navnene på norsk siden jeg jo har lest bøkene på engelsk. Det skal bli interessant å introdusere Ringenes Herre til StoreLillebror, forresten;-) Tror han vil elske det! Når er man gammel nok til det, tro? 6 3/4? Nå for tiden lever og ånder han for Harry Potter og i natt hadde han hatt en spennende drøm der han spilte mot blant annet Draco i et spennende slag rumpeldunk.

Så hygelig at du trives på bloggen min! Trivselen er gjensidig, kjære Eple!

Ha en riktig god dag;-)) Snart er det helg - og våren rykker stadig nærmere!!!

rockefår sa...

Herlig og morsomt innlegg, jeg lo godt opptil flere ganger! Den Ringenes herre scenen var morsom med dere to som skuespillere (her må man jo ta fantasien til hjelp siden jeg aldri har sett dere - omtrent som å lese bok).

Orden har du iallfall fått og så oversiktlig er det lenge siden jeg har hatt det - godt jobba!

Randi sa...

Hei, og takk:) Ja, det var faktisk fullt mulig. Sjøl om jeg tilogmed klippte feil:) Det var ca 5 sekunder siden den strenge kurslæreren sa: Randi, nå må du huske at på arm nr 2 skal du legge mønstret speilvendt på stoffet. Og jeg klippte ivei,en helt lik bit som den arma jeg allerede hadde klippt:) Bare såååvidt det ble nok stoff til forsøk nr.2:p Men når sant skal sies så overnatta jeg jo hos denne kurslæreren, så de aller siste sømmene ble sydd morgenen etterpå :D Skal kanskje klippe til noen flere i kveld, for det ga absolutt mersmak! ;)

Unknown sa...

Juhu, you queen of fucking everything!!!
Viktig å legge trykk på det siste ordet forresten ;o)
Kjekt at du fekk den av skjønnaste Mims syns eg, for eg syns jo at du e det du og :o)

Tenkte på mannen din i går kveld eg faktisk.
Ingen snuskerier altså!
Såg filmen Mongol om Djengis Khan. Ikkje samuraier men digge heile gjengen eg og historiene bak. Nevnte eg Ninja, Shogun, indianere, vikinger, riddere.... Har fascinert meg si barndommen. Hmmmm, eg e jo ikkje voldelig av meg altså. Får evt komma inn på det ved ein seinere anledninge tenke eg :o)

Trine sa...

herreminhatt, at du har orka å leve i sånt et rot! Godt du fikk ordna opp i det. Klarer du forresten å telle alle de kantene der??

ReVinyl sa...

Ha ha...du er god! F o r r en ryddesjau! Men de var fantastisk vakre de stoffene du hadde da. Jeg er misunnelig jeg fordi om jeg har litt fler enn dag. Meter på meter har jeg ikke da ;) Men ser at det er maaaange som har det der ute.

Go hælg te dæ fra mæ!

Skjerstad sa...

Ha ha ha ;) Jeg dåner av den fine samlingen din ! Veldig fine stoffer,og bra du rydda i dette rotet ditt. Da er det lettere å se hva du har ;)

GOD HELG TIL DEG :)
KLEM FRA JANNE

Malu sa...

Utrolig flott og oversiktlig samling:o)
Det gjelder jo som sagt å ha orden i sysakene;o)
Nydelig Love Story under:o)
Skulle ønske jeg var bedt i det bryllupet:o)

Håper dere har en fin kveld:o)!!!

Mie fra Mies Mirakler sa...

Jeg tror jeg er den eneste i bloggeland som ubekymret går rett forbi haugene med retrostoff på loppiser, kanskje slenger jeg et blikk på de og tenker: åja der er sånt sengetøy som min far har hjemme i skapet i søkk og kav, hehe. Kanskje jeg bør hjelpe ham og ta en ryddesjau der til sommeren så kan jeg pushe litt til alle de retrostoffavhengige rundt omkring? *gliser*

Utrolig for en orden det har blitt hos deg forresten, ikke som hjemme hos meg i Casa Del Roto nei...sukk. ;) *♥*

an-magritt sa...

Jepp, tellekanter er VIKTIG! Ojojoj for en jobb du har hatt i dag! Jeg er OVERVELDET over at du fikk til å kategorisere dem.

Hehe, du er HERLIG! Nå må jeg si at jeg nesten ble litt forelsket i deg. Ikke misforstå meg altså, jeg er godt gift og trofast mot min mann, men måten du skriver på og bildene, det gikk rett hjem hos meg.

:)

Ha en fin helg, kjære søte du!
Klemmer fra An-Magritt

an-magritt sa...

Og så glemte jeg å si; du er herved rett inn på lista mi!

;)

Unknown sa...

Ja, jammen e dåkke i mine tanker ;o)

Så kjekt å sjå at du har fått så mange velfortjente følgere i det siste og da snuppa!

Ha ei glad helg :o)

Elisabeth, innerst i veien sa...

He he, gratulerer med en vellykka rydding. ☺

hege sa...

Jeg er ikke så lettskremt, jeg - så du må gjerne strikke videre på skjerfet;-)Men jeg forstår jo samtidig at alle retrostoffene krever sitt av deg, da.

Liker meg kjepegodt inne hos deg uansett og blir alltid like glad når jeg ser at du har skrevet et nytt innlegg!

Kaptein Biff sa...

haha, det var ordentlig gøy. Nesten sånn ser det ut hos meg også (og da mener jeg før, ikke etter-bildene). Og så skulle jeg si at du har den fineste headeren jeg vet om!

stjerneglass sa...

Og før man vet ordet av det kan man både hekle og har minst tre Blafreprodukter i hus. Jeg har Eames gyngestolen også, men til mitt forsvar ble den kjøpt inn i 2006 - 3 år FØR jeg begynte å blogge. Hohoho!
Kjekk blogg! Du skriver herlig!

Huldra sa...

Denne kjente jeg meg faktisk godt igjen i, for jeg var også litt sånn himlende og trakk meg langt unna alle retrostoffene. Nå hadde jeg glatt kastet meg inn i haugen, og kastet fillene rundt meg som onkel skrue gjør med myntene sine. Hva eeer det blogglandet gjør med oss..? Moro å se din lille samling. Regner med den øker i styrke med tiden, og klapper deg godt på skuldrene over ryddsomheten din. Skjønner det tok på, så sett deg godt til rette med et uskrelt eple og nyt hyllene dag etter dag. ;)

mamma i eksil sa...

kom akkurat over dette innlegget og fikk meg en god latter :) akkurat som meg det der, tviholder på dynetrekka jeg har fått donert, heldigvis så syntes donor at de var grusomme og jeg fikk dem gratis :D Slå den du :)